Roep op een communicatietraining nooit: 'Oh, dat model ken al'

Ken je dit fenomeen? Je baas heeft een trainer ingehuurd om, weet ik veel, de ‘communicatie’ te verbeteren, of ‘de vergaderingen efficiënter te laten lopen’ of ‘de samenwerking te optimaliseren’.

En daar staat hij/zij dan, met een powerpoint, en daar komt het: wéér dezelfde modelletjes die je in de afgelopen twintig jaar telkens door verschillende communicatietrainers door je strot geduwd kreeg: de Roos van Leary, de leercirkel van Kolb, de Belbin teamrollen, MBTI (hoe weinig er ook van klopt), enz., enz., enzzzzzzz…..

Ferm en trots steekt je vinger in de lucht en je roept: ‘oh, maar dat model kennen we al…’.

Je denkt jezelf, je collega’s en de trainer zo een dienst te doen – maar eigenlijk heb je net je beste kans om écht beter te leren communiceren, samenwerken en vergaderen vergooid.

Waarom?

Ontleer het fietsen eens

Om te snappen wat een goede communicatietraining toevoegt, helpt het om eerst naar de volgende video te kijken. Het is een hilarisch verslag van Destin Sandler van Smarter Every Day, die probeert om op een ‘omgekeerde fiets’ te rijden: stuur naar rechts, en je gaat naar links, stuur naar links, en je gaat naar rechts:

Het resultaat? Het lukt hem! Na acht maanden. En na die acht maanden is hij vergeten hoe hij op een normale fiets moet fietsen.

Leren, begrijpen, doen

Wat Destin Sandlin hier goed laat zien is dat er een groot verschil bestaat tussen ‘iets weten’ en ‘iets begrijpen’. Je wéét binnen 1 seconde hoe de omgekeerde fiets werkt. De regel ‘stuur rechts, ga links en andersom’ kost je minder tijd om te leren hoe je ‘ een pak WC-papier’ zegt in het Spaans (voor de jongere lezers: dit is niet echt, he):

Maar om het écht te snappen, ben je als volwassene blijkbaar dus iets van acht maanden bezig. Het duurt zo lang omdat je eerst een diep in je brein ingesleten gewoonte moet afleren, en daarna kun je pas de nieuwe gewoonte proberen aan te leren.

Communiceren is ook een gewoonte

En wat voor fietsen geldt, geldt ook voor je dagelijkse werk: hoe je omgaat met weerstand, hoe je reageert op een communicatieprobleem of een conflict, dat is allemaal bepaald door gewoontes.

Denk bijvoorbeeld aan interrupties tijdens vergaderingen. Heb je het gevoel dat je er bij een vergadering nooit tussen komt? En dat collega’s jou altijd in de rede vallen? Dan is jouw gedragsregel waarschijnlijk dat je langer moet wachten, voordat je iets mag zeggen, terwijl je collega’s een kortere wachttijd hanteren. Maar probeer die ingesleten gedragsregel maar eens te veranderen – zonder training.

En dat is dus wat een goede communicatietrainer met je doet: ja, die deelt waarschijnlijk een model met je dat je al kent. Maar een goede communicatietrainer begint dan nog maar net. Die oefent met je, doet rollenspellen en haalt er een goede trainingsacteur bij om jou met je eigen gedrag te confronteren.

Dus de volgende keer als je tijdens een training denkt ‘oh, dat model ken ik al’, kijk dan uit naar de volgende stap: het toepassen ervan.

Eén reactie

Martijn

Dat is weer steekhoudend Daniël. Het blijft mij verbazen, juist in contact tussen mensen, hoe je precies kunt weten hoe het moet, en toch keer op keer in oud gedrag kunt vervallen als je meegesleept wordt door emotie(tjes). Voor mij is de kunst steeds sneller herkennen als dat gebeurt en dan je gedrag proberen aan te passen.

Martijn, - 29-05-’15 14:09
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Dit is om geautomatiseerde reacties te voorkomen. Het antwoord is natuurlijk 'negen', voor het geval uw talent voor hoofdrekenen u in de steek liet.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.